Tiedote: SDP:n varapuheenjohtaja Lindtman tyytyväinen kuntakriteereihin metropolialueen näkökulmasta

Kansanedustaja Antti Lindtmanin mukaan nyt päätetyt kuntarakennekriteerit ottavat hyvin huomioon alueiden erilaisuuden, kuten metropolialueen erityispiirteet.

Hallitus päätti asettaa yhdeksi kuntarakennekriteeriksi 80 prosentin työpaikkaomavaraisuuden. SDP:n varapuheenjohtaja Antti Lindtman pitää työpaikkaomavaraisuusnäkökulmaa erityisen tärkeänä metropolialueen kannalta. Metropolialueella ei ole vain yhtä keskusta, vaan monta työpaikkakeskittymää.

Tämän lisäksi on hyvä, että metropolialueella painottuu yhdyskuntarakennekriteeri. Yhdyskuntarakenne ulottuu metropolialueella Helsingistä jopa Porvooseen ja Lohjalle saakka. Lindtmanin mukaan tämä osoittaa, että metropolialueella tarvitaan yhteistä päätöksentekoa ja nyt kaikkien kuntien on syytä lähteä mukaan miettimään mallia, jolla yhteinen päätöksenteko tulevaisuudessa järjestetään.

”Metropolialue on koko maan veturi ja siksi koko seudulla on oltava kykyä vastata tulevaisuuden haasteisiin. Tämä on ensiarvoista koko maan kilpailukyvyn kannalta”, Lindtman toteaa.

Hallinnon- ja aluekehityksen ministeriryhmä hyväksyi kuntarakenteen uudistamista ohjaavat kriteerit 27.6.